نقد آهنگ:Bahram - Sokut Album Naghd By Zarebin

همونطور که قولش رو داده بودیم این بار آلبوم سکوت از بهرام خواننده معتبر رپ فارس زیر تیغ بچه های ذره بین قرار گرفته ، نقد بسیار حرفه ای هست که داستان و حاشیه های این آلبوم ، توضیحات ترک ها و امتیاز دهی به ترک ها رو در بر داره و در این نقد هم بچه های گروه ذره بین قسمتی به عنوان مقایسه رو در نظر گرفتند که این آلبوم رو با چندین آلبوم مختلف مقایسه کردند و در انتها هم نموداری طراحی شده برای مقایسه ترک ها ، پیشنهاد میکنم این نقد بسیار زیبا و حرفه ای رو حتما مطالعه کنید
(لازم به توضیح هست که نقد ها جهت اطلاع و بررسی کمی و کیفی موزیک ها انجام میشه و بعضی از خواننده های خوبمون جای اینکه این نقد ها رو توهین به خودشون  قلمداد کنند و جبهه گیری کنند اگر به نظرات شنونده ها و عزیزانی که زحمت این نقد ها رو میکشند و نقاط قوت و ضعف کار ها رو گوش زد میکنند توجه کنند و سعی به بهبود کار خود داشته باشند در آینده شاهد کارهای قوی تر از این هنرمندان خواهیم بود ، لیکن همونطور که در نقد ها نقاط ضعف یاداوری شده بر نقاط قوت کارها هم تاکید شده و گروهی که این نقد ها رو انجام میدهند با توجه به نظرات اکثریت مخاطبان نظراتشون رو اعمال میکنند ، با تشکر ویژه از بچه های ذره بین به خاطر پشتکار و نقد های حرفه ای شون)

(برای بحث و تبادل نظر پیرامون این نقد در بزرگترین و قدیمی ترین تالار گفتمان رپ فارسی اینجا کلیک کنید)

برید به ادامه متن....

Exclusived By   B I A 2 R A P






مقدمه و بیوگرافی از بهرام :

بهرام نورایی متولد پنجم اردیبهشت ماه سال هزار و سیصد و شصت و هفت شمسی هست . زاده شرق تهران و یکی از بزرگان و رپ کن های رپ فارسی و ایران هست که همکاریهایی با دیگر رپرها از جمله تیغه و پیشرو و ساچمه و حسام استپس و عرفان و ... داشته و همه ی ما اون رو با ترک نامه ای به رییس جمهور و آلبوم 24 ساعت می شناسیم ، بهرام از سال 81 روی به رپ فارسی آورد ولی در اولین کار او در سال 84 پخش شد، از سال 85 کارهای او حال و هوای حرفه ای تری نسبت به گذشته گرفت . بهرام در نوزده اسفند سال 87 به جرمه فروش بدون مجوز و غیر قانونی آلبوم 24 ساعت و تهمت های بی شماره دیگر راهی اوین شد و سپس بعد از یک هفته با قیده وثیقه آزاد گشت و در زمانی که بهرام در زندان خانگی بود ترکی با آهنگسازی احسان آتور به نام اینو بهفم از کمپانی پایدار و دیوار منتشر شد که ورژن اصلی کاری بود که چند ماه قبل از پخش رسمی توسط عده ای سودجو با کیفیت پایین بر روی فضای مجازی منتشر شده بود و این آخرین کار پخش شده از بهرام بود تا آلبوم سکوت و بعد از مدتهای طولانی بهرام به دلایل مختلف و مشکلات فراوان نتونست بخونه تا اینکه در سال 90 بار دیگر بهرام با آلبوم سکوت به رپ فارس برگشت و فعالیتش رو از سر گرفت ..


داستان آلبوم و حاشیه ها :

کم کم از زمستون سال 89 زمزمه هایی شنیده می شد از اینکه بهرام داره کاری می کنه و عکسهایی ازش پخش شد و شایعه شده بود آلبومی با آهنگسازی آتور و یک ترک آهنگسازی شده توسط رضا موتی قراره پخش بشه و یه سری شایعات دیگه مبنی بر همکاری با دو تا از رپرهای بزرگ کشورمون که یکی از اونهای خارج از ایرانه و دیگری یکی از بزرگان رپه اجتماعی هست که تقریبا" هیچکدوم از این شایعات واقعیت نداشت و فقط چیزی که واقعیت داشت ترک آهنگسازی موتی بود که از آلبوم حذف شده بود با صلاح دید بهرام .
درست موقعی که هیچکس فکرشو نمی کرد و تقریبا" یه سری از بهرام داشتن مایوس می شدن که بهرام  بلاخره لب به سخن باز کرد و سکوت خود را شکست و در صفحه رسمی خود در فیس بوک در حول و هوش ساعت 9 و 9:30 آلبوم خود را پخش کرد.خیلی ها متوجه شدن که سکوت چند ساله بهرام با سکوتی دیگر و از جنس دیگر در روز یکشنبه 11 اردیبهشت شکسته شد و همه رو غافلگیر کرد . خیلی ها باورشون نمی شد بهرام برای یه بار دیگه داره می خونه و شوکه شده بودند . یک سری از طرفدارای دو آتیشه بهرام اشک از چشماشون جاری شده بود و همه یک بهرام متفاوت تر از گذشته رو می دیدن با صدای متفاوت و خش دار و ظاهر و اجرایی که کمی متفاوت با گذشته و بهرام 24 ساعت بود . این آلبوم 12 ترک به علاوه یک اینترو و اوتروئه که آهنگسازی توسط آتور و مضراب با میکس و مسترینگ آتور انجام گرفته و شاهده آخرین همکاری بهرام با دیوار ریکوردز هستیم که هنوز عامل مشخصی نداره و بعد از انتشار بیانیه دیوار جدایی بهرام با موافقت اعضا صورت گرفت . این آلبوم در واقع نه تنها سکوت فردی از خانواده دیوار هست بلکه سکوت همه خانواده دیوار هست و جنس این سکوت با سکوتهای دیگران بسیار متفاوت هست . همانطور که بهرام در یکی از کارهای قدیمی خود بیان می کرد " خیلی وقتها سکوت بزرگترین نعره ممکنه " و معنی این سکوت رو در اینترو و اوترو آلبوم با دکلمه زیبای شاملو می شنویم و درک می کنیم و حسش می کنیم . این آلبوم به عنوانی دلنوشت یک زندانی آزاد شده و حصر شده هست که با فلسفه ای رک و راست تر نسبت به بقیه به زبون آورده شده و همانطور که می بینیم فلسفه به کار گرفته شده بهرام با کلمات ساده بیان میشه و مثل بقیه رپرا از قبیل : رضا پیشرو و مهدار و کاواک و ... بهرام سعی نمی کنه که با کلمات به اصطلاح قلمبه و سلمبه اون پیچیدگی و کنایه رو در شعرها و تکست هاش ایجاد کنه . در اینجا گروه ذره بین به عنوان یکی از گروهان نقد و بررسی رپ فارسی و عضو کوچکی از خانواده رپ فارس تصمیم به بررسی و نقد این اثر گرفته که در نوشته های زیر شاهده آن هستیم . قالب و سیر نقد و بررسی آلبوم سکوت ابتدا با " بررسی و توضیحات ترکهای آلبوم " آغاز می شود و سپس به قسمت نقد و یا به اصطلاح ما ذره بینی ها " بهرام زیره تیغ ذره بین " می رسیم که در واقع چکیده و جوهره این مقاله هست .



مقایسه کیفی:



اکنون قصد داریم آلبوم سکوت را با برترین آلبوم های رپ فارس (جنگل آسفالت-همیشگی-جهنم ساکت - 24 ساعت ) مقایسه کنیم .


جنگل آسفالت - سکوت:

جنگل آسفالت ، اولین آلبوم رسمی رپ فارسی که در اون سازهای مختلفی به کار رفته بود . آلبومی که فوق العاده مورد توجه اهالی پرشین رپ قرار گرفت و اوج قدرت هیچکس از آلبوم جنگل آسفالت به بعد است.آهنگسازی این آلبوم با  مهدیار آقاجانی بود و دارای تکست های پرمعنی و مفهومی بودند . آلبوم سکوت از نظر تکست و مفهوم شباهت زیادی به آلبوم جنگل آسفالت داره ولی در جنگل آسفالت خواننده سعی کرده بیشتر از اجتماع و جامعه بگه اما در سکوت بهرام بیشتر از خودش و مشکلاتی که ازشون عبور کرده گفته.آلبوم جنگل آسفالت بخاطر قدیمی تر بودنش کیفیت کمتری نسبت به سکوت داره .


همیشگی - سکوت:

آلبوم همیشگی که در سال 89 رلیزر شد و دارای طرفداران خاصی بود . از نظر اینکه دو خواننده در آلبوم در مورد خودشون بیشتر حرف زدن شباهت زیادی دارد . اما از نظر آهنگسازی و میکس ومستر به نظر ما آلبوم همیشگی سطح کیفی بالاتری نسبت به سکوت دارد. در عوض سکوت دارای تکست های پر معنی و مفهوم تر از همیشگی است .


جهنم ساکت - سکوت:

آلبومی که باعث پیشرفت چشمگیرانه پیشرو شد و او لقب خود را از 3pac  که یجور کپی برداری از لقب پدر رپ جهان 2pac بود به پیشرو تغییر داد و عضو گروه صامت که هیچکس  آن را ساخته بود شد.از نظر موضوع این دو آلبوم خیلی خیلی به هم شباهت دارن و مشکلاتی که پیشرو در جهنم ساکت از اونا نام میبره بهرام متقابل این مشکلات در سکوت نام میبره .


24 ساعت - سکوت :

دو آلبوم از یک خواننده ! کدام آلبوم بهتر است ؟
در مقایسه این دو آدم فقط ذهنش به این میرود که کدوم آلبوم بهتر است . 24 ساعت ! آلبومی بود که آوازه اش بسیار پیچید.قبل 24 ساعت باید بگم که واقعا هیچکس بهرام را نمیشناخت جز عده کمی . آلبوم 24 ساعت بهرام را به رپ فارسی معرفی کرد و او را به عنوان یکی از بزرگان رپ فارسی معرفی کرد. از نظر موضوع آلبوم 24 ساعت بیشتر در مورد اجتماع و مشکلات مردم است ولی در سکوت بیشتر بهرام از مشکلات خودش میگه. آهنگسازی هر دو آلبوم به عهده احسان آتوره که در 24 ساعت از نظر  میکس ومستر آهنگها قدرت بیشتری در بر دارند.از نظر استایل باید بگیم بهرام در سکوت پخته تر از 24 ساعت شده و صدا و استایلش نسبت به 24 ساعت پخته تر شده .



مشخصات فنی آلبوم:


زمان کل آلبوم : 43 : 43

مضون آهنگ ها: فلسفی-اجتماعی-سیا..-گنگ-مذهبی

تعداد ترک ها : 14
1. اینترو : 3:15
2.جالبه : 4:00
3.حرفای من : 2:50
4.از من بپرس : 2:44
5.منوببخش : 3:14
6.در نرو : 3:28
7.یکی طعمس یکی گرگ : 2:43
8.نسل من : 2:55
9.به چی اعتقاد داری؟ : 3:35
10:خورشید خانوم : 3:32
11:یه حس : 2:58
12:یاغی : 2:35
13:عجیب : 2:47
14:اوترو : 2:50






بررسی و توضیحات در مورد ترکهای آلبوم :


1. Intro :

موضوع : فلسفی - سیا..

اینترو این آلبوم بر خلاف آلبومهای دیگه رپ فارس اسم خاصی نداره و به صورت کلی حرفایی زده شده در اینترو بیان کننده حال و هوای آلبوم هست که در ابتدا شاهد تیکه ای از قطعه ای از آلبوم دکلمه که از " احمد شاملو " به نام " سکوت سرشار از ناگفته هاست " منتشر شده بود هستیم که تقریبا بهرام شروع و داستان آلبوم رو از شاملو الگو گرفته . در اینترو بهرام داره از گذشتش و موقعیه که زندان بوده میگه و بیان میکنه که دیگه اتفاقاتی که بعد پخش آلبومش براش قراره رخ بده مهم نیست و جاودانه می مونه، اون همچنین میگه که زنده مونده و تا با دشمنان خود مقابله کنه. تا خوشحال نشن از این سکوت و امید میده برای پایان این خفقانه موجود . در اینترو کلا" استایل متفاوتی از بهرام شاهدیم نسبت به کارهای قدیمش و می بینیم که بهرام داره بین ضرب می خونه و سنت شکنی کرده و به استایل جهانی رو آورده که شاید برای افرادی که فقط رپ فارس رو دنبال می کنند زیاد دلچسب نباشه و بیشتر نمود این نوع خوندن و یا اصلاح بین ضرب خوندن در رپ فارسی رو در کارهای هیچکس می تونیم ببینیم و در سطح بین المللی در کارهای snoop dogg می تونیم این فرم خوندن رو ببینیم که بیشتر به فلو و بین ضرب خوندن توجه میشه و می بینیم که کلمات به موقع رو کیکها کوبیده میشه . البته در برخی از ترکهای آلبوم شاهد استفاده از همون استایل قدیمی و به قوله معروف سابق توسط بهرام هستیم ،بهتر بود که در اینترو کار خواننده کمی از خودش بگه تا کسایی که نمیشناسنش بیشتر باهاش آشنا بشن و از نبودنش تو این سه سال توضیح مختصری بده که بهرام ترجیح داده اینطوری بخونه و ما به این کار احترام میزاریم.


2.جالبه :

موضوع : فلسفی - اجتماعی - ...

ترک دوم آلبوم که پس از اینترو خونده شد . که برعکس بیت اینترو که سرشار از احساسه یکدفعه وارد بیت کوبنده میشیم که اینکار در نگاه اول باعث میشه از این شیوه خوشمان نیاید. بهرام باید یک ترک دیگه بعد اینترو میزاشت تا به مرز اوج برسه و ترک "جالبه " به اواسط آلبوم میرفت مورده استقبال بهتری قرار میگرفت ،بهرام در ترک جالبه مثه بقیه ترکهای آلبوم سعی کرده حرفای زیادی بزنه در همه موضوعات رپ و جامعه و اجتماع و سیاست و بعضی موقع ها حرفای مبهی زده شده که مخاطبش معلوم نیست و 2 حالت به وجود میاد که بهرام یا یک رپر بوده یا با یک مقام و مسئول مملکت مثه : " تو خالی بندی مثه سگ ! منم گوشامو بستم ! / دروغ ماله توئه ! بشنو حقیقتو از من " و این ابهام به خاطره این ایجاد میشه که موضوع آهنگ یکپارچه نیست و موضوعات مختلفی با محوریت اجتماع و خوده بهرام مطرح شده و بهرام جایی از زحمت هاش برای رپ فارس میگه و در چند بیت بعد از مشکلات و معضلات و برای خودش یه مخاطب خاص انتخاب نکرده و همه رو در تیر راس خودش قرار داده و از مسئولین و یک مقام ارشد مملکت تا یک مخاطب ساده رو به چالش میکشه مثل : " جالبه نه ؟ خیلی جالبه ! مجنون عملی و لیلی حامله ! " . بیت این کار هم مثه بیشتر کارای آلبوم سمپل شده هست و بر خلاف با برخی از ترک ها که ساختار بیت و ملودی یکنواختی داره بهرام و آتور سعی کردن با مدیریتی خوبی که کردن جلوگیری کنن از القای حس کسل کنندگی این کار با حرفای جالب و تیز و استایل و فلو خوب بهرام و مسترینگ آتور . یکی از ایرادات میکس و مستر این کار کمی پایین بودن وکال بهرام نسبت به بیته و اینکه آتور نخواسته به صدای بهرام افکت و چیزی اضافه کنه و ما شاهدیم که کاره خاصی رو وکال انجام گرفته نشده و ساختار ساده ای داره .


3.حرفای من :

موضوع : فلسفی - اجتماعی - ...

موضوع کلی کار و نتیجش و حاصلش اینه که زندگی یک میدون جنگ برای ماست و تو این جنگ ما خیلی سختیا رو تجربه می کنیم تا بسازیمش هر طور که می خوایم و همین طور که می بینیم اول و آخر کار با صدای یک افسر در رژه که میگه یک دو سه شروع و پایان میابه بهرام خواسته این معنی رو القا کنه که اینجا یک میدون جنگه و در این ترک هم مثه بقیه ترکهای حرفای زیادی با محوریت اجتماع و خوده بهرام بیان شده با کنایه ها و استعاره ها . یکی از ایرادات این ترک اینه که بیت کار یکنواخت و کسل کنندس و یک ملودی انتخاب شده و کیکها روش قرار گرفته شده و اگر مخاطبی رپو سر سری یا سطحی گوش میده یا فقط به دنبال بار فنی کاره این کار زیاد ممکنه براش جذاب نباشه و باید تا حدودی بهش حق داد . نکته ای که وجود داره استایل بهرام و تا حدودی ملودی انتخاب شده این کار شباهت زیادی به کار " بی خیالش " از آلبوم قبلی بهرام ( 24 ساعت ) داره و جالب اینه که بهرام در اون ترک بیان می کرد که نباید برای دنیا و آدماش ارزش قائل شد ولی در این ترک میگه باید جنگید و زندگی رو ساخت هر طوری که می خوایم ! که این تغییر حاصله پختگی بهرام تو این مدته و در ترک بعدی آلبوم‌ ( از من بپرس ) میشه شاید توضیح و توجیح این چرخش رو شنید چون بهرام در این مدت خیلی پخته تر شده نسبت به سابق و نباید از سره این مسئله و شباهت ها سریع رد شد


4.از من بپرس :

موضوع : فلسفی - اجتماعی

بهرام تو ترک از من بپرس از مخاطباش می خواد که مشکلات جامعه و دور ورشونو ازش بپرسن از قضاوت غلط یه داور و حاکم تا حرمت ریش سفید و تلاش های بی اثر چون بهرام تو این مدت خیلی چیزا رو تجربه کرده و طعم سختیهای زیادی رو کشیده و به اصلاح پخته شده و این این ترک جوابیه به چرخشی که در ترک قبل بیان کردیم . در واقع بهرام با طرح سوالات و درخواستش از مخاطب برای پرسش یه جورایی مشکلات امروز جامعه رو بیان می کنه چه به صورت مستقیم چه با کنایه . یه عده معتقد بودن این ترک بیشتر از نظر ساختاری شبیه به یه اسکیته و میشه این ترک رو یه اسکیت دونست ولی باید بگیم که نبود کروس دلیل بر این نمیشه که یه کار اسکیت باشه چون با وجود اینکه ارتباط معنایی وجود داره که ما این ارتباط رو با ترک قبل مشاهده می کنیم ولی باید خود کمپانی موقع عرضه این آلبوم ذکر کنه که این ترک اسکیته که می بینیم اینطور نیست پس ما فرض رو بر این می گیریم که این ترک یک اسکیت نیست و مثه بقیه ترکای آلبوم هست و فقط فاقده کروسه . نکته جالبه دیگه اینه که اجرا و استایل این کار شباهت زیادی به ترک دلنوشت از آلبوم سابق بهرام ( 24 ساعت ) داره .


5.منو ببخش :

موضوع : فلسفی - سیا..

منو ببخش ترک دیگری از آلبوم هست که دارای فضای کاری دپ و غم هست . این ترک دارای حرفای زیاد و با کنایه و مبهم و فلسفی در مورده مسائل اجتماعی و سیاسی هست و فضای یه کار یه جوریه که انگار بهرام داره از همه و حتی اونایی که بهش ظلم کردن حلالیت می طلبه . بهرام سعی کرده اعتراضات سیا.. خودش رو با کنایه و بلکه خفیف تر از گذشته بیان کنه مثل " ببخش اگه ما اقلیتیم / اگه واسم نداری هیچ اهمیتی" و می بینیم بهرام دقیق از کلمه اقلیت که مقامات دولتی کشور برای معترضین به رایشون به کار می برن استفاده کرده و خواسته با کنایه حرف بزنه و یا در جای دیگر می بینیم که بهرام کمی رک میشه و مستقیم انتقاد و اعتراضش رو شکلیک می کنه مثله : " منو ببخش اگه اینو نمی دونم / که کناره حقیقت امثاله شماها زنده نمی مونن " . ساختار بیت کار طوریه که ابتدا ملودی کات شده پخش میشه و در ادامه افکتی به همراه صدای باد اضافه میشه و سپس قطع میشه و کیک و کلپ به ملودی اضافه میشن و اجرا بهرام شروع میشه در کروس با اضافه شدن صدای هی هی گفتن دسته جمعی اجرا در کروس شروع میشه و بعد از پایان کروس ملودی نواخته میشه و باز با اضافه شدن کیک به حالت اول بر می گرده و تا آخر کار روندشو ادامه میده و شاهده کم و زیاد شدن سمپلها به صورت جزئی هستیم. بعد از اجرای اینترو می بینیم بهرام این کار رو نیز هم بین ضرب ها اجرا کرده و ضد ضرب خونده و با حسش تونسته اون حس غم رو به مخاطب القا کنه ، بهرام شروع ورس 1 رو با کلمه جالب شروع میکنه "از اول تا آخرش یه 3 4 دقیقس گوش بده  تا آخرش" که اینکار باعث جذب شنونده به آهنگ میشه.


6.در نرو :

موضوع : اجتماعی

بهرام در این ترک داره به طوره کلی در مورد چند معضل و مشکل جامعه و زندگی حرف میزنه که یه جورایی سنت شده بین ما ایرانی ها و این مشکلات یکنواختی و کلیشه ای بودن زندگی و ساده گشتن از کناره مشکلات و عدم اقدام برای تغییر و اصلاح این رسومات هست و به صورت جزئی شاهد انتقاد در مورد موسیقی ایران هستیم که محدود شده به یک گروه و قشر خاص . در پایان کار شاهد انتقاد بهرام از افرادی هستیم که غافلن و چشماشون بستست و فرار و در رفتن رو به تغییر ترجیح می دن .آهنگسازی این ترک رو مضراب بر عهده داشته و تنها ترک آهنگسازی شده این آلبوم هست و تقریبا" بقیه ترک ها سمپل شده هستند . به نکته جالبی که میشه اشاره کرد بعد از شنیدن کارهای اول تا این جا آلبوم با فضای دپ و آهنگسازی یکنواخت شاهد یک تغییری هستیم و می بینیم که شاهد کاری هستیم که از اون حالت بیرون اومده و بیت این کار بیشتر شبیه به کارهای گنگ و کل کل هست و استایل بهرام هم همین حالت رو داره و می شد یه کار گنگ خوب روی این بیت بست . این کار تقریبا" با داشتن ملودی جذاب مناسب برای یک رقص خیابونیست .


7.یکی طعمست یکی گرگ :

موضوع : گنگ - ...

این آهنگ تقریبا" دارای موضوع واحدیه و خیلی کم توش می بینیم که بهرام از موضوع دیگه حرف زده باشه و می بینیم که بهرام یک فرده خاصی رو مورده انتقاد قرار میده و یا اینطور از تکست به نظر میاد و می بینیم در ورس 2 بهرام از کسانی که ادعای سرباز وطنی بودنشون میشه انتقاد می کنه و ترجیح میده برای صلح بجنگه در آینده و نه سرباز باشه و نه رهبر ! ملودی یا به اصطلاح قسمت کات شده که روش کیک و کلپ قرار گرفته شده این کار مثل برخی از ترک های این آلبوم یکنواخته و در برخی موارد شاهده اضافه شدنه bass هستیم برای جلوگیری از این حس کسل کنندگی و در کروس می بینیم که روی قسمت کات شده افکت داده شده برای آغاز اجرا . یکی از ایرادات یا شاید مشکلات این ترک کار نکردن روی صدای بهرام هست یعنی اینکه آتور با بهرام ترجیح داده که افکتی به صدای بهرام ندن و صدا ساده باشه و حتی خشهای صدا رو هم نگیرن که این یکم با استایل و اجرا یکنواخت بهرام باعث میشه که حس کسل کنندگی به وجود بیاد و کار خسته کننده بشه و شنونده زیاد رغبت نکنه چند بار این کار رو گوش کنه چون هم ریتم بیت تکراری هست هم استایل خواننده.


8.نسل من :

موضوع : فلسفی - اجتماعی - سیا..

کاره نسل من بیان کننده مشکلات سیا.. و اجتماعی از قبیل 8 سال جنگ تا خفقان درون جامعه و تبعیض قائل شدن بین اقشار جامعه و اندیشه های متفاوت هست و در ابتدا و پایان کار هم شاهد گزیده ای از سخنرانی دکتر شریعتی در مورد این مسائل هستیم و بهرام نتیجه این کارها رو شروع جنگ نرم بین من و خودش می دونه که من اینجا معنی من جسمانی و قابل تغییر رو نمی ده و بیان کننده نفس و روح غیر قابل تغییر بهرام هست و بهرام جنگ نرمی رو که دولتمردان و حاکمان ازش به عنوان جنگ قدرتهای دیگر با ایران در قالب تشویق اعتراضات می دونند رو قبول نداره و اون رو جنگ بین نفس و من روحانی و عدالت طلبانه خودش با خود جسمانیش می دونه . بعد از سخنان دکتر شریعتی که پخش میشه بهرام با استایل متفاوت و بیت بهتر وارد میشه که ذهن شنونده به قوی بودن کار میرود ولی در اوسط یه کم این استایل  خسته میشه و در اواخر کار استایل واقعا سست میشه که ذهن شنونده را نسبت به آهنگ از بین میبره . این ترک رو هم به نوعی میشه یک اسکیت دونست چون بهرام بعد از بیان و انتقاد از جلوگیری طرح اعتقادات یا خفقان در ترک بعد شروع به انتقاد از خفقان می کنه و خواستار آزادیه ولی چون به صورت رسمی این موضوع اعلام نشده ما هم فرض می کنیم که این ترک یک ترک مثل بقیه کارهاست فقط بدون کروس . اگه این ترک رو یک ترک کامل بگیریم کوتاهی حرفای بهرام رو میشه یک ایراد در نظر گرفت در این کار و بیشتر ما شاهدیم که بیت خالی نواخته میشه به همراه سخنرانی.


9.به چی اعتقاد داری :

موضوع : فلسفی - اجتماعی

در این ترک بهرام با طرح سوال " به چی اعتقاد داری " مخاطبو به چالش می کشه تا در آخر ازش بخواد که آزاد باشه و آزادی به اعتقادات ربطی نداره و هر کس با هر اعتقادی باید آزاد باشه و اونو بخواد و طلبش کنه از ظالم و مانع جلو راه فقط سنته و اگر کسی قدرت فکر کردن و تفکر رو نداره تا بفهمه معنی اختیار و آزادی رو بهتره که دهنش رو ببنده و بزاره بقیه و حاکمان براش تصمیم بگیرن و می بینم برای رسیدن به این نتیجه طرح سوالات زیادی کرده از اعتقاد به جنگ و کشتار غزه و عراق تا خنده یه بچه کوچیک . بهرام از همون اوایل شروع کار سعی کرده که با حس بخونه و با استایلش این حس رو به مخاطب منتقل کنه که چیزی که نظرسنجی ها نشون میده معنیه اینو میده که تا حدوده زیادی موفق شده و اجرا قابل قبولی داشته . بیت کار هم ساخته شده از یه ملودی کات شده یکنواخته به علاوه ی افکتها و سمپلهای اضافه شده آتور که کارو جذاب کرده و شاهدیم در کروس صدای یه موزیک محلی به همراه دمبک اضافه میشه به بیت که این سمپلها رو نیز ما در پایان کار می بینیم که اضافه میشن به همراه صدای دست که با اکوی صدای بهرام به پایان میرسه و صدایی تا حدودی ترسناک شنیده میشه و کار به پایان میرسه . طرز بیان بهرام  در بازگو کردن تکست خیلی جالبه ! سوالی بیان میکنه که انگار شنونده بغل اون نشسته و بهرام ازش سوال میکنه . بهرام در مورد بچگی خودش هم در این آهنگ میگه که در بچگی پیش 1 بازاری کار میکرده و وقتی اشتباهی از او سر میزده با کمربند تنبیه میشده . و در مورد پول ! بهرام میگه که به پول اعتقاد داره ... (کی هست به پول اعتقاد نداشته باشه!!!!!!)


10.خورشید خانوم :

موضوع : فلسفی - مذهبی

به ظاهر و از نظر شخصی که این کار رو سطحی گوش کنه این کار زیاد مفهومی رو در بر نداره ولی اگه عمیق به کار نگاه کنیم و کنایه ها و استعاره ها رو در نظر بگیریم می بینیم که این کار یه تکست پیچیده پر از معنی داره و به سادگی نمیشه منظور بهرام رو گرفت . خیلی ها فکر می کنند خورشید خانوم بهرام کنایه از " آزادی و عدالت " ه که در ظاهر هم همنیطوره ولی با بررسی مصرع : " به قول زمینی ها خورشید پشته ابر نمی مونه " که اشاره به ضرب المثلی قدیمی و یکی از احادیث بزرگانه دینی اسلام در مورد مسئله ظهور منجی داره که منجی به خورشید تشبیه شده و بیان میشه که خورشید پشت ابر نمی مونه و در آخر می بینیم که مقصود حقیقی در واقع از خورشید "‌منجی و نجات دهنده بشریت " هست و چیز دیگری نیست . اجرای بهرام در این آهنگ زیاد شباهتی به کارای رپ نداره و از اون اصول پیروی نمی کنه و بیشتر حالت دکلمه و زمزمه رو داره و بیشتر صلاح رو طوری دیده که حرف ها رو بزنه تا اینکه اصول جلو دست و پاشو بگیره و نزاره حرفاشو بزنه . ولی با این وجود که این آهنگ با حس خونده شده و تکست پر از مفهومه ولی برای یک شنونده حرفه ای سبک رپ شاید جذابیت رو نداشته باشه و انتظارش رو برآورده نکنه از یک ترک که به اسم رپ بیرون داده شده . بهرام همچنین اعتقاد دینی خودش را در این آهنگ به ما میرسونه.


11. یه حس :

موضوع : اجتماعی - فلسفی - ...

مخاطب این ترک یه سری افرادی هستند که به بهرام نارو زدن یا اونو مسخرش کردن تو این راهی که طی کرده البته در ورس 1 و 2 . ولی در ورس 3 مخاطب بهرام به قول خودش کسایی که چک های میلیونی می نویسن یا کسایی که احساسی ندارن تغییر پیدا میکنه و بهرام بعد از طرح معامله اش با اون طرف در آخر ازش می خواد که فقط دست از سرش برداره . بیت این کار تقریبا یکنواخته و تا حالا خیلی کم نمونه همچین کاری رو دیدیم در رپ فارس و به نوعی این کار یه کار جدیدیه در رپ فارس و مخاطب خاص خودشو داره . در کروس آهنگ بهرام میگه که مردم ما را به خاطر خودمون میخوان نه چیز دیگه ولی این جمله از نظر ما دور از انتظاره چون دیگه مردم به همدیگه اهمیت نمیدن . ورس آخر "یه حس"‌ ، حال و هوایی شبیه به آهنگ " بوی گندم " از "داریوش" داره و این شباهت رو در تکست هم می بینیم و پیشنهاد می کنیم برای اینکه بهتر متوجه این حرف بشید کار رو دانلود کنید .

لینک دانلود آهنگ " بوی گندم " از " داریوش " :

http://www.4shared.com/file/144565872/f494acc8/Bouyeh_gandom.html


12. یاغی :

موضوع : گنگ - فلسفی - اجتماعی - ...

یاغی ترکی هست که توش حرفای زیادی با موضوعات زیادی زده میشه از قبیل اعتراض به خفقان و آزادی و حرفایی با مضمون گنگ و ... نحوه اجرا و استایل بهرام و فضای کاری و میکس و مستر شباهت بسیار زیادی به کارای گنگ داره و به غیر ورس 1 میشه به طور کلی مضمون این ترک رو گنگ دونست ولی با بررسی چکیده کار یعنی کروس می تونیم ببینیم که بهرام حرفای زیادی رو زده و خواسته شاخصه یک یاغی رو به مخاطب معرفی کنه و نشون بده شخصیت همچین آدمی رو که به دنبال آزادیه . میکس و مستر و کیفیت این کار تا حدودی در حد قابل قبوله ولی ایراداتی رو داره . بیت کار هم شامل bass و کیک نسبتا سنگین و صدای ساز سه تاره که کات شده و به صورت یکنواخت در طول کار در ساختار بیت مورد استفاده قرار گرفته و کار رو تا حدودی خسته کننده کرده چون می بینیم که بهرام با وجود مشکل یکنواختی دنبال راهی نبوده تا این مشکل رو با تغییر استایلش بر طرف کنه و استایل یکنواختی رو با شروع کار تا پایانش ادامه میده


13. عجیب :

موضوع : اجتماعی - سیا.. - فلسفی - ...

مخاطب این ترک کسایین که تو رویاهاشون غرق شدن و می خوان از جایی که توش زندگی می کنند یه بهشت بسازن و جایی که بشه توش زندگی کرد با آرامش و راحتی و آزادی . حال و هوای این ترک نیز شباهت زیادی با ترک قبلی داره و فقط تا حدودی مخاطب بهرام عوض شده و بهرام حرفای رک تری رو میزنه . کروس این کار نیز مثل ورس 3 ترک قبل شباهت زیادی به کار " بوی گندم " از داریوش رو داره که ذکر شد . بیت این کار هم مثل برخی از کارهای آلبوم بیشتر شباهت به کارای دهه 90 میلادی رو داره و تو رپ فارسی شاهده همچین سبکی نبودیم و کمی کسل کننده به نظر می رسه برای مخاطبان عادی و غیره حرفه ای و بهتر بود بهرام و آتور از این سبک در این آلبوم استفاده نمی کردن چون همونطور که رپ فارسی پیشرفت کمی داشته از نظر رعایت اصول و قواعد هیپ هاپ , مخاطب و شنونده های رپ فارسی هم همین حالت رو دارن و اکثرا مبتدی هستند و این کارها زیاد جالب به نظر نمی رسه براشون از دیدشون و زیاد شباهتی با کارهای سابقی که گوش دادن نداره و تا حالا گوششون عادت نکرده


14. اوترو :

موضوع : فلسفی

اوترو این کار و حرفایی که توش زده میشه بیشتر شبیه دلنوشته های بهرام و دکلمه هست و بهرام سعی کرده اون ها رو روی بیت بیاره و قافیه و پر و بال بهشون بده و بخونه که تا حدودی موفق بوده و در واقع چکیده ای از حرفای آلبوم رو در اختیار مخاطب میزاره از حرفایی در مورده خیابون تا سیا.. و اجتماع و در آخر با پایان بیت و پخش صدای دکلمه شاملو تعریفی دیگر و واضح تر از این سکوت که بهرام ازش یاد کرده و در این مدت مبتلا بوده بهش رو بیان می کنه و فرق و تفاوتی دیگر از این سکوت با سکوتهای دیگر رو روشن میکنه برای مخاطب.






.:: بهرام زیره تیغ ذره بین ::.


پیش گفتار :

نقد و بررسی ذره بین در راستای اهداف خود که نقد سازنده برای پیشرفت رپ فارسی است بخشی جدید را ارائه کرده است که در آن بنده ی حقیر عینک بد بینی را به چشم های خود زده و فرد نقد شونده را به زیر تیغ انتقادها خواهم برد البته گروه نقد و بررسی ذره بین همواره رعایت انصاف را خواهد کرد


ترس و محافظه کاری :

بعد از بیرون امدن آلبوم 24 ساعت توسط بهرام مطمئنا هر شنونده ای در ذهن خود از بهرام تصویر فردی شجاع و نترس و فردی بی الایش به دور از هر گونه پرستیژ روشن فکری را داشت اما آنچه در آلبوم سکوت از بهرام آن هم بعد از 3 سال سکوت شاهد بودیم با کمی ترس و هراس نسبت به گذشته و بعد از آن اتفاقاتی که برایش پیش آمد که حتی جرات نقد مستقیم خود را هم نداشت و به طور غیر مستقیم و با بکار بردن کلمات گنگ و بی معنی در کنار یکدیگر سعی داشت اهنگ را به سمت فلسفی بودن بکشاند آن هم در شرایطی که هیچ لزومی بر فلسفی بودن تمامی ترک های آلبوم نبود شاید در یک جمله مانند آنچه بهرام در فیس بوک خود می نوسید بتوان گفت آلبوم بهرام دلنوشت خالصانه دل بهرام نبود در واقع بهرام در تکس هایش خود را مقابل سختی ها و مشکلات مانند 24ساعت قرار نمیداد بلکه خود را در کنار سختی های و مشکلات به آرامی عبور میداد و از گسترش دادن مشکلات در نقد های خود جلوگیری می کرد و به آرامی از آن بدون هیچ توجه ای عبور می کرد


همکاری با بزرگان :

مطمئنا آلبوم افراد بزرگ نیاز به فیت با افراد بزرگ را نیز می طلبد اما نه تنها از افراد بزرگ در آلبوم خبری نبود بلکه بدتر اصلا فیتی در آلبوم شاهد نبودیم و بدتر از آنها نیز فیت ندادن بهرام با یک ار اند بی خون است که خود ناشی از نبود سبک ار اند بی در کل البوم است


احترام نگذاشتن به سلیقه شنونده :

همانطور که در بالا نیز اشاره شد تمامی ترک های آلبوم بهرام سمت و سوی دلنوشت های بهرام را دارند به نحوی که در تمامی ترک ها بهرام شخص سومی که شنونده آهنگ می باشد را مورد خطاب قرار می دهد و سعی در بیان احساسات خود به شنونده دارد آن هم در شرایطی که حرف شنونده خود را نمی شنود اما نکته ای که بهرام در آلبوم خود کاملا از آن غافل شده بود سبک گنگستا و یا با فرهنگ ایرانی خودمان سبک خیابونی بود که در آلبوم شاهد آن نبودیم و به جرات می توان گفت که در تکس های بهرام خبری از خیابون و اتفاقهایی که در این 3 ساله داره توش رخ میده نبود و حتی در معدود تکس های خود بامحافظه کاری خاصی از کنار آن عبور کرد


یک سطح نبودن قافیه ها :

با گوش دادن به اولین سینگل آلبوم در ترک دوم مطمئنا اولین چیزی که نظر شنونده را به خود جلب می کند یکسان نبودن قافیه هاست به هیچ وجه در ورس یک و ورس دو ترک "جالبه" شاهد اون زکاوت و حسی که در آلبوم 24 شاهد آن بودیم نیستیم و و قافیه ها به هبچ وجه از یک خانواده و در یک سطح نیستند و دارای افت و خیز زیادی در جمله بندی و نظم تعداد کلمات به کار رفته در هر مصرع هستیم و در هر چند این مشکل در ورس سوم این ترک جبران شد و وزن و قافیه شکل بهتری نسبت به قبل گرفت اما یکسان نبودن وزن قافیه ها در ترک های دوم و سوم آلبوم به وضوح مشخص بود


ضعف در الگوریتم ورس ها :

به جرات می توان گفت در تمامی ترک ها در کمتر از 20 ثانیه از شروع ترک درحالتی که شنونده در حال برقراری ارتباط با آهنگ است بهرام شروع به اجرای آهنگ می کنه که همین مسئله شاید باعث این نکته می شود که کلام بهرام خیلی زودتر از حد انتظار به پایان برسه و ارتباط بین شنونده و خواننده رو قطع کنه شاید مثال بارز این حرف ترک 13 آلبوم یعنی ترک "عجیب" باشه که خیلی زود تر از حد انتظار به پایان میرسه
آلبوم سکوت از نگاه گروه نقد و بررسی ذره بین به عنوان یکی از سه آلبوم برتر تاریخ رپ فارسی قرار می گیرد که یک کلاس درسی بود برای تمام اهنگسازان رپ فارسی تا تفاوت بیت با آهنگ را متوجه شوند و از عوض شدن ریتم و ملودی در شرایطی که آرتیست عوض نشده است خودداری کنند


نام آلبوم :

اصولا نام آلبوم ها به 2 نحوه متفاوت گذاشته می شود در نحوه ی اول که امروزه نیز زیاد مرسوم نسیت نام یکی از ترک ها بر روی آلبوم گذاشته می شود اما در نحوه دوم که امروزه تمامی بزرگان موسیقی از آن استفاده می کنند گذاشتن نامی بر روی آلبوم است که خود در بر دارنده ی محتوای کل آلبوم باشد نه یک ترک آلبوم اما بهرام با درک درست این مسله و با گذاشتن نام سکوت که خود در بر دارنده ی معنا های زیادی از آلبوم گرفته تا سکوت او در این 3 سال به سکوت خود در این 3 سال پایان داد
آلبوم سکوت از لحاظ نستالوژی با درک درست از نیازهای امروزه جامعه سعی بر جواب دادن چراهای امروز جوانان را داشت در واقع آلبوم سکوت در یک تشبیه ساده مانند یک معلم اخلاق بود که بدون پرسیدن هیچ سوالی و با درک درست نیازهای جوانان به تمامی چراها با قلم و صدای بهرام جواب داد
همواره از توپک به عنوان یک الگو در موسیقی هیپ هاپ و علل الخصوص استایل یاد می کنند به نحوی که اثار اشخاص را در استایل با او مقایسه می شود تا بتواند امیتازی بگیرد اما بهرام نیز شاید در سالهای دور به یک الگو در استایل برای رپ فارسی تبدیل شود بهرام جز معدود رپرهایست که کلمات را خیلی متقاطع درست مانند توپک بیان می کند بهرام از کشیدن بیت ها خودداری می کند هر بیت بعد از بیت دیگر می اید و بیت قبلی خود را قطع می کند تمام این مهارت ها یعنی یک هیپ هاپ اصیل که در آلبوم بهرام فراوان شاهد ان بویدم


بررسی الگوریتم اهنگسازی :

آهنگسازی آلبوم سکوت یکی از اصولی ترین آهنگسازی های تاریخ رپ فارسی بود که در آن سعی شده بود با بی توجه ای به سبک بیت سازی مدرن امروزی همان اصول و قواعد هیپ هاپ اصیل دهه ی 90 را تداعی و رعایت کنه یعنی عوض نشدن ریتم کار تحت هر شرایطی که باعث می شود لفظ کلمه بیت برازنده ی آهنگ های آلبوم باشد
به طور کلی می توان تمامی بیت های موجود در آلبوم را در یک الگوریتم به دو بخش ریتم و ملودی تقسیم کرد به نحوی که در تمامی بیت ها درام نقش سازنده ی ریتم کار و سمپل ها نقش سازنده ی ملودی را داشتند
اما نکته ای که باعث تفاوت و استثنا بیت های موجود در آلبوم سکوت با دیگر بیت های رپ فارسی شد استفاده نکردن احسان آتور از سمپل های آماده در ملودی کار شد به نحوی که تمامی سمپل های استفاده شده در بیت به صورت اختصاصی توسط خود آتور از آهنگ های خاطر انگیز دهه ی 90 میلادی گرفته شده بود درست به سبک استاد سمپل گیری جهان کانیا وست . در این آلبوم اکثر آهنگها تلفیقی از سبک الد اسکول و اندر گراند با نیم نگاهی به new work ساخته شده و تقریبا بر گرفته از سبک آهنگسازی کارهای او شباهت زیادی با آهنگسازی پریمو یکی از بهترین اهنگسازای هیپ هاپ جهان می باشد
متاسفانه یه سری از بیتهای آلبوم ربطی به آهنگ و موضوعش نداشت و خیلی به فضای کارها نمی اومد و تنظیم مناسب صدا و استایل بهرام نبود در صورتی که در قیاس با آلبوم 24 ساعت این ایرادات بیشتر به چشم می آید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد